By | 1 دی 1401

اشکال در صفحه کلید Corsair باعث می شود تا بدون اینکه بدافزاری در کار باشد خود کیبورد به تنهایی شروع به تایپ کند!

اشکال در صفحه کلید سری K100 شرکت Corsair تایید شده است.

Corsair تأیید کرده است که یک اشکال در سیستم عامل کیبوردهای K100 وجود دارد که باعث تایپ خودکار در این سری از صفحه کلیدها می شود. Corsair تاکید کرده است که این مشکل مربوط به بدافزار نیست بلکه بدلیل وجود اشکالی در سیستم عامل این سری می باشد. گاهی این اشکال درحدی بود که متنی که قبلاً تایپ شده بود چند روز بعد در برنامه های دیگری بطور خودکار تایپ می شد.

بیانیه این شرکت پس از آن منتشر شد که چندین کاربر کیبورد سری K100 به Corsair گزارش دادند که صفحه کلید آنها به تنهایی و در زمان های متفاوت و بصورت ناگهانی متنی را تایپ می کند.

این رفتار اولین بار در آگوست 2022 در فروم های Corsair گزارش شد و کاربران را متحیر و نگران کرد که شاید نوعی keylogging یا بدافزار پشت این رفتار وجود داشته باشد.

اشکال در صفحه کلید Corsair

گزارش کاربران از تجربه استفاده از کیبوردهای سری K100 در فروم های Corsair

برخی گفتند که کیبوردهای K100 خود را در حالت ایمن(safe mode) آزمایش کرده‌اند تا احتمال وجود بدافزار در ویندوز را از بین ببرند. ولی همچنان شاهد تایپ تصادفی بودند، بنابراین منبع مشکل در خود سخت‌افزار تشخیص داده شد.

همانطور که برای اولین بار توسط Ars Technica گزارش شد، سخنگوی Corsair به نگرانی‌ها پاسخ داد و گفت که صفحه‌کلیدهای آن‌ها قابلیت keylogging ندارند و بر آنچه کاربران روی آن تایپ می‌کنند نظارت نمی‌کنند.

اشکال در صفحه کلید Corsair

 

اصلاح نامشخص

متأسفانه، آخرین به‌روزرسانی میان‌افزاری که چند هفته پیش برای دستگاه‌های K100 (نسخه 1.11.39) در دسترس قرار گرفت، همچنان مشکل را برطرف نکرد.

بدتر از همه اینکه آخرین به‌روزرسانی میان‌افزار باعث مشکلات دیگری روی صفحه‌کلید نیز شده است.

اقدام توصیه شده برای جلوگیری از تایپ خودکار متن در لحظه های تصادفی صفحه کلید K100 این است که با جدا کردن صفحه کلید و نگه داشتن دکمه Esc به مدت پنج ثانیه دوباره آن را وصل کنید.

Corsair به Ars Technica گفت: صفحه‌کلیدهای Corsair به هیچ وجه ورودی کاربر را ثبت نمی‌کنند و توانایی ثبت تک تک ضربه‌های کلید را نیز ندارند.

به گفته سازنده کیبورد، مشکل ناشی از نقص در عملکرد ضبط ماکرو است که باعث می شود به اشتباه روشن شود و شروع به ضبط ضربه های کلید و حرکات ماوس کند. سپس این ماکروها در روزهای بعد فعال می شوند و باعث می شوند که متن ذخیره شده دوباره تایپ شود.

علت دقیق این باگ هنوز مشخص نشده است و سخنگوی Corsair گفت که شرکت در حال بررسی ماهیت دقیق این مشکل با کاربران آسیب دیده است.

با این حال برخی از کاربران گزارش می دهند که بازنشانی به تنظیمات کارخانه(reset factory) و پاک کردن حافظه صفحه کلید همچنان از بروز مجدد مشکل پس از مدتی جلوگیری نمی کند. از این رو کاربران باید منتظر بمانند تا Corsair یک به‌روزرسانی میان‌افزاری ارائه کند تا این مشکل را برطرف نماید.

تکرار این تایپ های خودکار به‌طور تصادفی ممکن است اطلاعات حساس شما را در اشتراک‌گذاری های صفحه نمایش خود در ارائه‌ها به خطر بیاندازد. همچنین می تواند در تجربه بازی کاربران تداخل ایجاد کند. بنابراین اگر از صفحه کلید خود در این مواقع استفاده می کنید، شاید بخواهید تا زمانی که این مشکل بطور کامل برطرف شود آن را با چیز دیگری جایگزین کنید!

 

منابع:

Bleepingcomputer

Corsair

allround-pc.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *